Sociala medier som marknadsförare

Alla har väl någon gång hört talas om sociala medier, där Facebook, Twitter och Instagram är några av de största aktörerna. De startade alla som en social träffpunkt för att utbyta meddelanden, foton och tankar men har idag kompletterats med ett helt nytt område, nämligen som ny aktör inom marknadsföring. Här kan man idag på ett snabbt och billigt sätt nå ut till miljontals människor med sin marknadsföring som kan bestå av allt från produkter till politik.

Sociala medier som marknadsförare

Mycket av den marknadsföring du ser när du surfar runt på sociala medier är oftast relaterat till något du sökt eller tittat på vid något tidigare tillfälle. Detta styrs av så kallade cookies, som helt enkelt är ett litet minnesprogram som finns i din webbläsare. Minnet är framtaget för att förkorta nedladdningstider på tidigare besökta internetsidor men används även för att minnas dina tidigare aktiviteter. Det här kallas också för skräddarsydd annonsering.

Den skräddarsydda annonseringen

Du kanske har funderat över hur det på vissa sidor dyker upp annonser som påminner om något du har sökt eller klickat på vid ett tidigare tillfälle. Dessa annonser finns överallt och i väldigt hög grad just på Facebook. Facebook har ett mycket avancerat sätt att hjälpa sina kunder (företag) att hitta rätt målgrupp. Du kan som annonsör hos Facebook söka rätt på presumtiva kunder med hjälp av Facebooks sökmotorer.

Sociala medier som marknadsförare

Detta fungerar med hjälp av dina önskemål. Du kan söka presumtiva kunder utifrån ålder, kön, geografisk position, intressen, inkomst, yrke och mycket annat. Denna information har Facebook därför att deras program sparar ner varje användares aktiviteter. Deras interna system kontrollerar allt. All information som användaren skriver, klickar eller delar registreras och sparas vilket gör att de vet nästan allt om varje enskild person. Allt detta gör att Facebook kan erbjuda en mycket avancerad form av målsökning.

Som säljare kan du styra vilka som ska nås av din annons utifrån de faktorer som har med intresset för din produkt att göra. Du kan söka eller välja bort för att på så sätt finna rätt kundkrets. Facebooks sökmotorer är väldigt avancerade så du kan hitta allt från vanliga kunder till någon som bara ett tiotal i världen är intresserad av. Denna intressanta, men också skrämmande företeelse gör sociala medier till mycket starka och effektiva marknadsförare.